زن مسلمان ایرانی، معلمی برای زنان جهان
زنانی که نخواستند تماشاچی بمانند
حسن رحیمپور ازغدی در سخنان خود با اشاره به پیام استراتژیک رهبر انقلاب در کنگره 7 هزار شهید زن گفت: مخاطب این پیام نه فقط جامعه زنان بلکه کل جامعه ما و حتی کل جامعه جهانی است تا با توجه به آن بتوانند از حقوق و کرامت خود دفاع کنند. در آن پیام از ارتش چندهزار نفری زنان شهید سخن به میان آمده بود که مسیر تاریخ جهان را در درازمدت تغییر دادند. این زنان مجاهد از جان مقدس خود برای دفاع از مکتب مایه گذاشتند و نخواستند تماشاچی بمانند و در عرصه سختافزاری و نرمافزاری حضور مجاهدانه داشتند و معنای تام و تمام زن نه شرقی نه غربی را به منصه ظهور رساندند.
نه زن بینقش شرقی و نه زن برهنه غربی
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: زن در تعریف شرقی عنصری در حاشیه تاریخ و بینقش در تاریخسازی است و در تعریف غربی که حدود 150 تا 200 سال از بروز آن میگذرد موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزار جنسی در اختیار سرمایهداری غربی شده است. زن در غرب به شرط برهنگی پذیرفته شده و نقش آلی در خدمت مردان سفیدپوست اروپایی دارد.
زن مسلمان ایرانی دوقطبی جهان جدید را شکست
رحیمپور ازغدی تصریح کرد: زن در جهان جدید در یک دو قطبی گیر کرده بود که اگر بخواهد شرافت خود را حفظ کند باید عرصه عمومی را ترک کند و اگر بخواهد نقش اجتماعی، علمی و سیاسی ایفا کند باید از عفت و طهارت خود صرفنظر کند. زن مسلمان انقلابی در ایران معاصر ظهور کرد و این دو قطبی را شکست و نشان داد که زن برای ایفای نقش تاریخی خود لازم نیست ادای مردانه درآورد و در مجاهدت اجتماعی خود مجبور نیست از هیچ کدام از دو شرافت خود صرفنظر کند.
فتح عرصه عمومی بدون صدمه به عرصه خصوصی
وی خاطرنشان کرد: زن مسلمان ایرانی بهترین الگوی زن کمالیافته نهشرقی ـ نهغربی است و افق جدیدی در زنان جهان گشوده است. او نشان داد که میتوان عفیف و محجبه بود و در عین حال در متن جامعه و تاریخ حضور داشت. او توانست در سنگر خانواده و در عین حال در عرصه سیاسی و اجتماعی فعالیت کند و فتوحات بزرگی در عرصه عمومی به ارمغان آورد، بدون اینکه عرصه خصوصی او آسیب ببیند.
فتح مردانهترین میدانها، اما با روشی زنانه
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: زن مسلمان ایرانی نشان داد که در اوج احساسات و لطف و رحمت زنانه در عین حال میتواند روح جهاد، شهادت و مقاومت را حفظ و این دو روح را ترکیب کند. او توانست مردانهترین میدانها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری، اما به روشی زنانه فتح کند.
بزرگترین صدمهای که به نام فمنیسم به زن زدند
رحیمپورازغدی اضافه کرد: تمام کسانی که به دنبال وظایف و امتیازات مردانه برای زن هستند پذیرفتهاند که مرد اصل و زن فرع است و با توجه به همین تفکر است که کمکم زن در مرد و تیپ مردانه جلوه میکند و این بزرگترین صدمهای است که با عنوان فمنیسم و دفاع از حقوق زن به زن زدهاند. در این دیدگاه مرد معیار و زن تابع است اما اسلام نشان داد که الگوی زن مرد نیست و الگوی زن هم مرد نیست و هیچ کدام از دو وجه تشبه زن به مرد یا بالعکس را نمیپذیرد؛ چرا که این امر برابر با متلاشی کردن نظام خانواده است.
اولین تظاهرات انقلاب اسلامی؛ 17 دی مشهد یا 19 دی قم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور زنان در عرصه انقلاب عنوان کرد: گفته میشود که اولین تظاهرات برای انقلاب در 17 دی 56 در قم اتفاق افتاد اما واقعیت آن است که نخستین تظاهرات را در حمایت از انقلاب و دفاع از ساحت امام و زندانیان سیاسی، زنان مشهد در تاریخ 19 دیماه ثبت کردند و از همین رو میتوان گفت که زنان مجاهد جزو پیشگامان انقلاب اسلامی محسوب میشوند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: زن الگوی اسلامی معاصر نه شرقی و نه غربی در عین حفظ عفت و طهارت زنانه خود در همه صحنههای اجتماعی، سیاسی، جهاد و... و حتی اقتصاد حضور دارد. کسی که بخواهد جامعه را اصلاح کند اول باید خانه خود را اصلاح کند. جمع این دو ممکن اما جهاد است و باید در این مسیر اولویتها را شناخت و دانست که زن میتواند میدانهای مردانه را فتح کند، اما این فتح باید با روش زنانه انجام پذیرد.
چرا امام سفیر اسلام را به همراه یک زن به جهان کمونیسم فرستاد؟
وی خاطرنشان کرد: امام سفیر اسلام را به همراه یک زن به جهان کمونیسم فرستاد و این نشان از اهمیت مقام زن در نگاه امام دارد. در انقلاب ما زنانی ظهور کردند که تعریف زن را تغییر دادند و حضور زن را در دو عرصه خانواده و اجتماع به ثبت رساندهاند.
زن تکیهگاه روحی مرد و مرد تکیهگاه جسمی زن؛ ترکیبی که امروز به هم خورده است؟
رحیمپور ازغدی خانواده را مرکز اعتدال و پرهیز و افراط و تفریط برشمرد و گفت: زن تکیهگاه روحی مرد و مرد تکیهگاه جسمی زن است که به اقتدار اقتصادی و اجتماعی مردم تکیه میکند. آرامش خاص روحی را فقط زن میتواند به مرد بدهد و مرد اگر آرامش داشته باشد سختترین مشکلات را تحمل میکند. خداوند زن را محور عاطفی خانواده و مرد را عامل قوام بر زن قرار داده است و با این ترکیب است که کارها سامان مییابد، اما متاسفانه امروز این ترکیب در جهان به هم خورده است.
پروژههای ضد زن امروز؛ از تحجر تا ژست روشنفکری
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انواع پروژههای ضد زن اظهار کرد: امروز گاهی با رویکرد متحجرانه یعنی با بیان مذهبی و معنوی و گاهی با نگاه روشنفکرانه آکادمیک ادعای دفاع از حقوق زن میشود اما واقعیت آن است که طرحهای کهنه و نو ضدزن هر یک به بعدی از ابعاد او لطمه میزند و تا وقتی که الگوی خدیجه، فاطمه و زینب است این طرحهای ضدزن برای زن مسلمان هرگز قابل قبول نخواهد بود.
کسانی که «کلفتی مدرن» را تئوریزه کردند
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عدهای با نگاه روشنفکرانه و با این بیان که زن سنتی «کلفت» است که برای همسر خود کار میکند، برای زنفریبی و عوامفریبی کلفتی مدرن را تئوریزه کردند و زن را به عنوان ابزاری در دست سرمایهداران قرار دادند. در جمهوری اسلامی الگویی از زن مطرح شد که خطوط سیاه تحجر و خطوط قرمز نگاه ابزاری به زن در دنیای مدرن را شکست.
زن مجاهد مسلمان ایرانی؛ معلم ثانی برای زنان جهان
وی ادامه داد: امروز در مسئله سبک زندگی و اصلاح آن در مسائلی چون اصلاح الگوی مصرف، ازدواج و طلاق و... سهم زنان به مراتب بیشتر از مردان است و اگر این الگو جهانی شود به تعبیر مقام معظم رهبری زن مجاهد مسلمان ایرانی معلم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان صدر اسلامی بودند.
تفاوت انقلاب اسلامی با ولایت فقیه و انقلاب منهای آن را در نهضتهای امروز ببینید
رحیمپور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نهضتهای بیداری اسلامی در منطقه گفت: امروز این نهضتها با موانع نرمافزاری و سختافزاری بسیار مواجهند و ما تفاوت انقلاب اسلامی با ولایت فقیه و انقلاب منهای آن را در نهضتهای بیداری امروز مشاهده میکنیم. انقلاب ما با وجود تهدیدها و تحریمها هنوز ادامه دارد و اگر کسی انقلابی اصیل باشد، میداند که دشمنی هنوز تمام نشده و اگر بخواهد انقلاب را حفظ کند و آزاد ببالد باید هزینه بدهد.
خطوط انحرافی اعتدال و اصولگرایی
وی ادامه داد: انقلابهای منطقه اگر مسیر واقعی خود را طی کنند و بحران فکری و ایدئولوژیک و مسئله رهبری خود را حل کنند و دچار توطئه نشوند خواهند دید که تازه در گام نخست هستند. امروز یکی به اسم اعتدال به سمت غربزدگی و سازش میرود و یکی به اسم اصولگرایی به سمت سلفیگری و افراط روی میآورد که هر دو خط انحرافی است و بدون ولایت فقیه عبور از این خطرات سخت است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ملتهای منطقه بیداری اسلامی باید بفهمند که چگونه یک عمر عقبافتادگی و وابستگی را با رعایت عقلانیت در کوتاهترین زمان ممکن طی کنند، چگونه به آزادی منهای لیبرالیسم غربی برسند، چگونه به عدالت منهای مارکسیسم برسند، چگونه مستقل شوند اما منزوی نشوند و چگونه مدیریت علمی کنند اما سکولاریزه نشوند.
امروز دلارهای نفتی دو الگوی اسلام تکفیری و لائیک را تقویت میکنند
وی تصریح کرد: امروز دلارهای نفتی دو الگوی اسلام سلفی تکفیری و اسلام لائیک غربزده را تقویت میکنند تا اسلام ارزشی عقلانی انقلاب اسلامی ایران در انقلابهای منطقه رسوخ نکند. تکفیریهای جهان اسلام زمینه را برای جریان سکولار آماده میکنند بدین معنا که میخواهند همه را از اسلام و نهضت و مبارزه متنفر و پشیمان کنند. اسلامی که غرب میخواهد (چه اسلام لائیک و چه اسلام متحجر) دو ویژگی مهم دارد نخست آنکه در هیچ کدام دشمنی با اسرائیل وجود ندارد و دوم اینکه دشمن درجه یک مسلمانان را حزبالله، شیعه و انقلاب اسلامی معرفی میکند.
هزینهای که رهبران نهضتهای بیداری اسلامی میپردازند
رحیم پورازغدی در پایان سخنان خود با اشاره به بخشی از سخنان رهبر انقلاب عنوان کرد: از همین رو بود که ایشان تاکید کردند که به اسلام آمریکایی و انگلیسی بدبین باشید. غرب میخواهد از دنیای اسلام انتقام همه جانبه بگیرد و اگر رهبران نهضتهای حوزه بیداری اسلامی درست عمل کنند از این موانع سخت عبور خواهند کرد و اگر به جهان غرب باج دهند، هزینه این خیانت را خواهند پرداخت.